(eventueel vervolg op onderdeel 3: Spelen op instrumenten)
Doelgroep: groep 3
Grafisch noteren
Je laat de (groepjes) kinderen zelf een duidelijke manier bedenken om hun zelf bedachte muziekje te noteren zodat andere (groepjes) kinderen en zij zelf op een later moment kunnen zien hoe je het muziekje moet spelen en op welk instrumenten iets gespeeld moet worden. De notatie van het muziek stukje mogen de (groepjes) kinderen helemaal zelf bedenken (bijv. door tekeningetjes en vormen van lijnen) maar het moet wel duidelijk zijn wat iets betekent.
Je kunt bijvoorbeeld een harde slag op een trommel noteren als een dikke grote stip en een zachte slag op de trommel noteren als een dunne kleine stip.
Maak van te voren wat geluiden en bespreek met de hele klas hoe deze genoteerd kunnen worden, en noteer ze op die manier op het bord.
Wanneer de (groepjes) kinderen klaar zijn met het noteren van hun stukje muziek, kun je de notaties met de klas bespreken.
Het noteren van de muziekstukjes is vooral handig als je de muziekstukjes later nog eens wilt gebruiken in een andere les.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten