Klassiek 2D
Ruimte
Je ziet geen diepte, de neus aan het gezicht vast, dus er zit geen diepte in het gezicht.
Je hebt wel overlapping dat de man voor de vrouw zit. En afsnijding van het bed, zo kun je zien dat het bed groot is.
Kleur
In dit beeld zie je vooral lichte, onverzadigde kleuren. Kleuren die met wit, zwart of grijs gemengd zijn. De kleuren komen overwegend vooral uit dezelfde kleuren familie en worden met elkaar gecombineerd. De kleurtoon is ook licht. Dit toont heel vriendelijk en rustig. Dat is ook wat dit beeld moet uitstralen. De kleur roept een romantisch beeld bij je op.
Vorm
In de afbeelding vind je vooral organische vormen, dit zijn vormen die je ook terug ziet in de natuur. De klassieke periode hanteert zich ook aan organische vormen. Je ziet ook veel gesloten en onregelmatige vormen, zo lijkt de afbeelding echt. De rest ruimte van de afbeelding is bijna niet zichtbaar, alles in de afbeelding wordt opgevuld met vormen . Het is een statisch beeld, het oogt niet bewegelijk, het lijkt echt alsof het mannelijke figuur stil zit op zijn knieƫn en het vrouwelijke figuur stil op bed zit.
Textuur
De textuur in de afbeelding is niet heel duidelijk zichtbaar. Je ziet wel dat wat stof moet lijken ook wel heel erg lijkt op stof maar je ziet niet heel duidelijk de vezels zitten. Ook dat wat hard moet lijken zoals het bed ziet er hard uit. Maar je ziet niet de nerven van het hout lopen.
Compositie
De manier waarop het beeld is ingedeeld is zo dat het bed een belangrijke plaats in neemt. Dit is de aandachtsplek van de afbeelding. Je kijkrichting word daar ook gelijk naartoe getrokken. De prins en prinses zijn het middelpunt, dat is je eerste kijkpunt.
Modern 3D
Ruimte
In de afbeelding is ruimte goed te zien. De drie prinsessen geven een dynamisch beeld. Door de houding van de prinsessen lijkt het voor de kijker alsof ze bewegen. Dit wordt benadrukt door de sluier van de jurken die lijken rond te draaien en omhoog worden gehouden. Verder is de ruimte achter de prinsessen goed zichtbaar door de drie tapijten achter de prinsessen. De middelste prinses staat verder naar achter in vergelijking met de andere twee prinsessen. Dit versterkt de ruimte in de afbeeldingen, omdat er een derde dimensie is, namelijk diepte.
Kleur
In de afbeelding zijn zachte kleuren zichtbaar. Een combinatie van kleuren die erg dicht bij elkaar liggen (geel, oranje, rood, beige). Deze kleuren symboliseren de eigenschappen van een prinses of vrouw. Roze is de kleur die hoort bij een meisje of een vrouw. Deze kleur is te zien op de vloer waar de prinsessen op staan. De kleur geeft een duidelijk verschil waar de jurken eindigen en waar precies de vloer begint. De jurken van de prinsessen zijn alle drie verschillend. Deze kleuren zijn gekozen op basis van de haarkleur van de vrouwen. De linker prinses heeft donker haar en een lichte jurk die anders is van kleur, namelijk geel.
Vorm
In de afbeeldingen zijn drie mensen afgebeeld. De vorm van de prinsessen is organisch, ze hebben dezelfde vorm als die van mensen. Maar er is wel sprake van vervorming, niet alles is in proportie. Het middenstuk wordt steeds dunner (soort driehoek) in vergelijking met de rest van het lichaam. Dit accentueert juist de vrouwelijke rondingen, waarbij het lichaam onder het middenstuk breder lijkt te worden, de uitlopende jurk versterkt dit effect. Doordat het middenstuk steeds dunner wordt, komt het accent ook meer te liggen op de borsten, deze lijken groter. Als je kijkt naar het haar van de rechter prinses valt ook iets op. Zij heeft erg dik en vol haar, terwijl het toch erg krult aan de onderkant. Dit zorgt voor een erg overdreven effect, omdat niemand van nature dit haar zal hebben en in zo’n perfecte vorm. De overdreven details en perfectie in de afbeeldingen zijn kenmerken van de moderne tijd.
Textuur
De textuur is opvallend/duidelijk in de afbeelding. Je ziet dat de drie tapijten precies het zelfde zijn. In de tapijten zijn veel rondingen en versieringen gebruikt. De jurken van de prinsessen hebben ook een bepaalde textuur. De jurken zijn gemaakt van verschillende stoffen en je ziet aan de onderkant van de jurk een opvallend patroon. Op de jurken zelf zijn versierselen gemaakt zoals kralen en bloempatronen.
Compositie
De afbeelding heeft een driehoekscompositie. De kijkrichting begint in het midden bij de middelste prinses, zij staat verder naar acht op de afbeelding. Daarna vallen je ogen op de linker of rechter prinses en daarna op de laatste prinses. Je ogen maken een soort van driehoek. De kleuren en de vormen in de afbeeldingen
postmodern 4D
Het beeld wat je op het filmpje ziet is een postmodern beeld omdat alle sprookjes samen komen in het sprookje van Shrek. Verschillende stijl elementen van de sprookjes uit verschillende historische periode komen bij elkaar. Dit is een van de kenmerken van postmodernisme. Ook zie je elementen, zoals het liedje, anno nu. Dit wordt gekoppeld aan sprookjes figuren die hierop dansen.


Geen opmerkingen:
Een reactie posten